Valbeveiliging voor werken op hoogte is van groot belang om de veiligheid van werknemers te kunnen waarborgen. Ankermiddelen is één van de beschikbare soorten valbeveiliging. In dit artikel lees je waar je op moet letten bij de aanschaf van ankermiddelen.
-
Uitvoeringen van ankermiddelen
Een ankermiddel gebruik je om jezelf vast te kunnen maken aan een constructie, zodat de klap bij een eventuele val wordt opgevangen. Welk middel geschikt is, is sterk afhankelijk van de omgeving en de werkzaamheden die je uitvoert. Daarbij heb je keuze uit tijdelijke en permanente ankerpunten.
- Permanent ankerpunt: Hier kies je voor wanneer er regelmatig op een locatie wordt gewerkt en leuningwerk geen optie is. Permanente ankerpunten kom je veel tegen op platte daken en bij laadstations voor vrachtwagen.
- Tijdelijk ankerpunt: Deze ankermiddelen gebruik je wanneer je incidenteel werk verricht op een locatie. Het kan ook zijn dat de locatie nog in aanbouw is of juist gesloopt wordt, waardoor leuningwerk tijdelijk ontbreekt.
Daarnaast zijn er ankermiddelen die vanuit één punt werken of kun je gebruik maken van een mobiel ankerpunt die met je mee beweegt.
-
Beschikbare ondergrond of constructie
Uiteindelijk bepaalt de omgeving waarin je werkt, welk ankermiddel je het best kan gebruiken. Werk je met gladde wanden zonder openingen of op een vlakke vloer? Dan ontkom je er niet aan dat je ergens een gat moet boren om een verankeringsoog aan te brengen. Heb je de beschikbaarheid over een deur- of raamopening dan kan een deuranker of mobiel ankerpunt een optie zijn. Het belangrijkste is dat het ankermiddel sterk genoeg is om de klap van een val op te kunnen vangen.
-
Het gebruik van ankermiddelen
Zorg er bij gebruik van ankermiddelen altijd voor dat je in een veilige zone staat op het moment dat je het ankerpunt plaatst en jezelf aanlijnt. Bij voorkeur achter een leuning en altijd op voldoende afstand van de rand. Let bij de keuze van je ankermiddel ook op de eigenschappen van het verbindingsmiddel dat je er aan wilt koppelen. Zo heb je met het ene verbindingsmiddel meer vrije valhoogte nodig dan met het andere.